Denne video er en forsmag på kurset. Køb adgang for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2024-09-06

Transparens og kommunikation af bæredygtighedsindsats til stakeholders

1 kursustimer i Anden relevant lovgivning og faglige standarder

 -  10 anmeldelser

Mange virksomheder tøver med at kommunikere deres bæredygtige tiltag – enten fordi de er bekymrede for at begå fejl, eller fordi de frygter at blive beskyldt for greenwashing. Dette skyldes ikke mindst de virksomheder, der bevidst har udnyttet deres position for at fremstå mere bæredygtige, end de faktisk er. Forbrugerombudsmanden har derfor skærpet reglerne, og der slås hårdt ned på vildledende markedsføring.

Men hvis din virksomhed har ægte ambitioner og reelle resultater inden for bæredygtig omstilling, bør det kommunikeres klart og ansvarligt. I dette kursus tilbyder Irene Hvid derfor muligheden for at sidde med konkrete og håndgribelige råd - primært til ledelse af revisorteams og bæredygtighedsteams - til, hvordan I bedst rådgiver jeres kunder til at navigere den komplekse lovgivning og formidle deres bæredygtige tiltag sikkert og troværdigt.

Gennem enkle, effektive metoder lærer I at sikre, at jeres kunder overholder reglerne – og samtidig styrker deres brand på en transparent og tryg måde.

Målgruppe

Vores kurser er primært rettet mod revisorer i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.

Lektioner

1.  Introduktion til kommunikation og transparens

I denne lektion forklarer Irene, hvorfor kommunikation og transparens er så vigtigt, når vi taler bæredygtighed. Til det vil Irene give eksempler herpå, og hvordan de nyere grønne tiltag hurtigt kan gå hen og blive til greenwashing. 

8 minutter

2.  Greenwashing kontra greenhushing

I dette modul kommer Irene nærmere ind på Greenwashing vs. Greenhushing, hvorfor der bliver slået hårdt ned på det, samt hvilke retsgrundlag forbrugerombudsmanden agerer ud fra. 

6 minutter

3.  Hvordan kommer man i gang, uden at få ørerne i maskineriet?

Irene vil i dette modul introducere nogle af de grundlæggende krav fra Forbrugerombudsmanden, samt gode råd, for at vise hvordan man kommer i gang, uden at få ørerne i maskineriet.

5 minutter

4.  Hvorfor bliver det stadig vigtigere at fortælle sin omverden om de bæredygtige tiltag, som gøres - strategisk retning?

Irene vil bl.a. komme ind på brandingværdi, forventninger fra omverdenen og konkurrencesituationen. 

9 minutter

5.  Gennemgang af eksempler, understøttet af statements og referencer

2023 var et rekordår for anmeldelser af greenwashing, derfor vil der i dette modul være fokus på eksempler på sager om greenwashing. 

6 minutter

6.  Gode råd til dig som revisor

Sidste modul har fokus på opsummering af hele kurset, samt gode råd til dig som revisor. 

9 minutter
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
575,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 1 måneder
Køb Bogholder (DKK 575,00)
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
875,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 12 måneder
Køb Essential (DKK 875,00)
  • Sikker betaling gennem Stripe
  • Support alle ugens dage kl. 9-16
  • Afspil på computer, telefon eller tablet

Irene Hvid

Irene  Hvid

CEO

Irene Hvid er CEO, og stiftede cApung tilbage i 2019. Hun har stor erfaring i at hjælpe virksomheder i gang eller videre med deres bæredygtige omstilling bl.a. ved hjælp af sin store forretningsforståelse. Irene er ekspert i ESG-rapportering, og har stor indsigt i CSRD området. Den teoretiske viden er bl.a. hentet via flere certificeringer inden for bæredygtig virksomhedsledelse fra udenlandske universiteter funderet på en HD-A og en cand.mag. i designledelse. I det daglige arbejder cApung tæt med revisorer og har dermed også forståelse for gappet mellem den almindelige revisionspraksis og de krav der stilles ift. bæredygtighedsrapportering.