Denne video er en forsmag på kurset. Køb adgang for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2024-12-13

Hvordan laver virksomheden stærk bæredygtighedskommunikation – og undgår greenwashing?

1 kursustimer i Anden relevant lovgivning og faglige standarder

 -  4 anmeldelser

Kurset introducerer revisorer, virksomhedsledere og andre interesserede til, hvordan virksomheden laver stærk bæredygtighedskommunikation – og undgår at komme til at lave greenwashing. Kurset tager fat i den store udfordring med greenwashing, og hvorfor det er så vigtigt, at virksomheden laver korrekt kommunikation om deres produkters miljømæssige egenskaber.

I kurset sætter vi fokus på regler for korrekt miljømæssig kommunikation i markedsføringsloven, EU-lovgivningen og de uddybende vejledninger. Ligesom vi også ser på særlige indsatser i enkelte brancher.

Reglerne er vigtigt at kende for revisorerne, fordi revisors kunder skal markedsføre deres produkter korrekt. Mange har svært ved at forstå reglerne, og hvis virksomhederne overtræder reglerne, kan det føre til bøder og skader på omdømme og brand, det har konsekvenser for virksomhedens  indtjening.

På kurset kommer vi omkring reglerne for vildledende markedsføring, krav om dokumentation til generelle og konkrete udsagn - ligesom vi beskriver en række sager fra forbrugerombudsmanden og retssagen om Klimagrisen. Desuden kommer vi kort ind på kommende EU-regler i bl.a. Green Claims.

Dette kursus vil derfor være givende for dig, der sidder som revisor, eller i ledelse for revisorteams, da de spiller en rolle i virksomhedernes arbejdet med bæredygtighed. Du vil kunne bruge det både i den rådgivende del, overfor kunderne, og den erklærende del af bæredygtighedsrapportering. 

Du vil blive klædt på til, at:

  • Tale med dine kunder og interessenter om, hvad de skal være opmærksom på, når de ønsker at markedsføre deres produkters særlige miljømæssige fordele.
  • Du vil forstå forskellen mellem generelle og konkrete bæredygtighedsudsagn, og hvilke krav der er til dokumentation for de forskellige typer af udsagn.
  • Tage en dialog om, hvordan overvågningen hos forbrugerombudsmanden af greenwashing forløber.
  • Du vil kunne forstå, hvad der menes med begrebet ”greenwashing”, og hvad det betyder for dine kunder, hvis de bliver anklaget for det. Med den viden står du stærkere i din rolle som virksomhedens strategiske sparringspartner.

Kurset er delt op i lektioner, som bl.a. vil indeholde: 

  • Greenwashing: Introduktion til greenwashing, dets udfordringer og betydningen af korrekt miljømarkedsføring.
  • Definition og interessenter: Hvad er greenwashing, og hvem holder øje med korrekt markedsføring?
  • Lovregler: Gennemgang af markedsføringsloven, vildledning og krav til dokumentation.
  • Generelle vs. konkrete udsagn: Forskelle, dokumentationskrav og udfordringer som CO2-neutralitet.
  • Dokumentation: Typer af miljødokumentation og anerkendte tredjepartsverifikationer.
  • Forbrugerombudsmanden: Rolle, sanktioner og hvem der kan rejse sager.
  • Afgørelser: Eksempler på sager, der belyser praksis for greenwashing.
  • Klimagris-sagen: Analyse af Danish Crown-dommen fra 2023.
  • EU-regler: Gennemgang af kommende EU-regler som Green Claims.
  • Revisors rolle: Råd til revisorer om at undgå vildledende markedsføring.
  • Yderligere information: Henvisninger til relevante love og vejledninger.

Målgruppe

Vores kurser er primært rettet mod revisorer i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
575,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 1 måneder
Køb Bogholder (DKK 575,00)
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
875,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 12 måneder
Køb Essential (DKK 875,00)
  • Sikker betaling gennem Stripe
  • Support alle ugens dage kl. 9-16
  • Afspil på computer, telefon eller tablet

Lotte Hansen

Lotte  Hansen

Partner og medstifter af Hansen & Ersbøll Agenda

Lotte Hansen er en visionær strateg, der brænder for at skabe bæredygtige forandringer gennem skarpe analyser, kreativitet og handlekraft. Med en baggrund som politisk kommentator, journalist og strategisk rådgiver har hun brugt de sidste 10+ år på at mobilisere mennesker og organisationer til at tænke større og handle mere bæredygtigt. Som partner og medstifter af Hansen & Ersbøll Agenda, der blev Gazelle i 2023, har hun skabt markante forandringer for kunder og samfund – altid med et kompromisløst blik for bl.a. at undgå greenwashing og hykleri. Lottes baggrund indebærer bl.a. at hun har arbejdet som presserådgiver for tre ministre, været erhvervsredaktør på Politiken og direktør i flere kommunikationshuse, men valgte i 2010 at fokusere på selvstændig rådgivning med samfundsforandring som omdrejningspunkt. Hun har mobiliseret millioner gennem globale kampagner som Hopenhagen og skabt Danmarkshistoriens største bæredygtighedsbevægelse op til Women Deliver-konferencen i 2016. Med en unik evne til at kombinere hjerner og hjerter skaber hun strategier, der både inspirerer og realiserer mål, hvilket hun som underviser skinner tydeligt igennem med. Her kombinerer Lotte nemlig sin skarpe analytiske sans med praktisk erfaring og evnen til at engagere, hvilket gør hende til en inspirerende kraft for alle, der ønsker at drive bæredygtig forandring.

Sarah Gade

Sarah  Gade

Seniorkonsulent

Sarah Gade er seniorkonsulent hos Hansen & Ersbøll Agenda og specialist i CSRD- og ESG-rapportering. Med en kandidatgrad i statskundskab, en HD og supplerende studier i bæredygtighedsret har hun stærk faglighed og er altid opdateret med den nyeste viden inden for bæredygtighed. Hun har over 15 års erfaring med projektledelse, strategiudvikling og interessevaretagelse, blandt andet fra Dansk Industri og brancheorganisationer. Hendes arbejde spænder bredt og omfatter blandt andet byggebranchen, finanssektoren og kulturområdet. Sarahs fokus er at kombinere bæredygtighed med forretningsudvikling og skabe løsninger, der både er strategiske og praktisk anvendelige. Hendes kompetencer omfatter bæredygtighedsstrategier, ESG-rapportering, kommunikation og stakeholder management, hvilket gør hende til en værdifuld underviser og rådgiver.